Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nebezpečí magie

29. 5. 2006

I zrodil se malí človíček. malinké ručičky, tělíčko hlavička, prostě malí človíček , co má za sebou pár dní života. Pár dní života v kontaktu se světem, a příjmá láskyplnou péči maminky.Je tak malí a nezkušení, že v reakci na okolí dokáže  jen civět brečet , a nevim co ještě dokážou novorozeňata. Jak cítí, tak jedná. Jeho touhy jsou zaměřeny na primitivní věci, jako je jídlo a mokrý pleny, a matčino objetí a a  matčin air bag .  postupně se děťátko vyvíjí. rostou zkušenosti , žvatlání se přejde ve slova . a již je schopný říci „mámo já mam hlad“. A pak večer před spaní“ „ Mamí ,  přečti mi pohádku ! prosim“.  Maminka, protože je hodná a starostlivá  a dbá na správný vývoj dítěte,  pohádku většinou přečte. Přečte třeba pohádku o červené Karkulce. Děťátko v duchu prožije tento dramatický příběh. Následkem toho pak zjistí, že když si bude hrát na vlka a při hře jen tak mimochodem pozře babičku, tak by se měl vyhýbat na hony daleko myslivcům, aby  mu nerozpáraly břicho a to jak už jistě zná logicky bolí a docela hodně. Předpokládam-li, má-li dítě rádo babičku bude nakonec i šťastno a bude obdivovat babičku jak se dokázala vyhnout vlčím zubům./nebyla náhodou babička porozena císařským řezem ?/  Asi kouzelná to babička. A  máme tu ono heslo o magické dualitě „dobro zvítězí nad zlem“    - - dobro se promění ve zlo, časem. že by mínus pro magii ?    Druhý den přečte pozorná maminka pohádku o zlaté rybce. Človíček začne přemýšlet tom že by mu mohla ta magická čudla konečně opatřit  onoho živého ledního medvěda, nebo onu žlutou živou kreslenou potvoru z televize místo debilního, až moc reálného smradlavého morčete./upozornění - je to jen moje přehnaná fikce/   Tato pohádka je vcelku beztrestná, nesmím si jen přát debilní přání,  ta pohádka to je přeci návod, ušlápnutej manžel přece nejsem. Budu o tom uvažovat a stanu se rybářem s vírou ve zlaté rybky. V tomto období mají magické předměty a jevy ráj , zde ožívají.víly, čarodějnice a strašidla, nadpřirozeno.  Ono dětátko roste a vyvíjí se dál až s naučí trochu číst  V tuto dobu přemejšlí proč ještě nechytil opravdu zlatou rybu. Ty ryby co jsem chytil asi nebyli  dost zlatý a hlavně nemluvily, snad u moře /Černého…?/. Já osobně jsem v tu dobu poučen dědou o nekonečnu, přemejšlí proč ti hrdinové nepřečúraly zlatou rybu požadavkem na nekonečno přání. Padají víry v symboly /Ježíšek, dobré víly, čerti/případně se nové symboly rodí Bůh, Kristus , Alláh , Upřímný politik, Ideální protějšek., Mág /tipu Copperfield /. Vývoj jde dál již umí umění dělení a asi netuší, že inkvizice by ho v minulosti za toto umění odsoudila za čarodějnictví. V této době chápe  spoustu věcí , ale je postaven před další nové znalosti. Přičemž výsledek, jak se s tím vyrovná, není vidět jen na vysvědčení. Je tu šance výskytu jedince toužící poznat věci do větší hloubky. Ten jistě ukojí svoje touhy dalším vzděláváním.  Má – li pro svůj cíl dobré dispozice, jistě skončí s úspěchem .  A pak možná dosaženým vzděláním degraduje další svůj předchozí symbol, mýtus, archetyp, víru.      

Napsal jsem takový úvod, co by se moh hodit třeba  do knihy magie moderní doby / asi teda bez tý satiry, /.  jako analogii k  úvodu v jedné knížce o magii kterou jsem koupil tak cca  za 20 Kč v obchodě  Levné knihy. V této knize popisují příběh odehrávající se někdy v minulosti, kdy pole ještě oraly krávy  a za moderní způsob přenosu informací byl považován poštovní holub.  Příběh vypráví o chlapci , žijícího asi někde na statku.ve společnosti lidí zřejmě tvrdě pracujících,  věnujících hodně času a energie na zajištění obživy.  Chlapec byl dost zvídavý, na vše se ptal, ale ne na všechno dostal uspokojivou odpověď . Trápil se všemožnýma myšlenkami. chtěl znát proč věci jsou takový jak je vidí. Jednoho dne se dověděl o postevníkovy žijícího kdesi daleko v lese,   ovládajícího černou a bílou magii. . Vydal se tedy za ním. Cesta byla dlouhá a únavná a když se chtěl k večeru už vrátit zpátky domů s nepořízenou, objevil u lesa chatrč . Jeho oči zaplály radostí . přijde blíž  a vidí unaveného staříka, jak ručně obdělává malé políčko. To ho zklame . Neviděl nic nového . Mladík je unaven a sedá na pařez .Stařík ho pohostí dá se sním do řeči a mladík poví staříkovy o svých problémech. A pak mladík usne. Druhý den se hoch probudí svěží jako rybička, vedle sebe má dva svitky papíru a po dědovi a jeho chaloupce s políčkem ani památky. Vezme papíry do ruky a kouká na jednom je jednoduchý nákres ukazující uspořádání světa a na druhem nápis aby se nedivil, že tento nákres je jednoduchý, přec dokonalý, a vysvětluje proč  .   ----- dál jsem to moc nečet  následovaly nějaké obrázky s popisem /kabalistický strom života – čím prochází vývoj člověka ?/ . pochopil jsem že se tato kniha zabývá kabalou. . pro náročnost mystérií jsem knihu na čas odložil .     

                Přejdu rovnou k reakci na tvoji přednášku.

Poznávací systém a víra v něho:Mám takový dojem že jsi četli knihy od Františka Bardona . Ten vypracoval jeden poznávací systém.  Další učitel může být Aleister Crowley. Pak jako reálnější protiváha tu může být Milan Nakonečný/ jehož  základy psychologie jsem nedávno koupil v antikvariátu/. Teď kdo je víc a kdo je míň Tyto otázky dle mého dojmu lidé asi moc neřeší . Prostě věří v to, co je jim blízké co se jim zdá pravdivé. Tyto různé víry a filozofie můžou představovat únik před reálném světem, a tak není divné, když se občas plete víra s fantazií. Čily ,věřím tomu co si přeju, aby tak bylo.  Člověk má tendenci spíše inklinovat ke stabilitě nežli k chaosu, jako výsledek je zde víra v systém , jak formuloval někdo přede mnou /asi Wundt/. pokud víra splňuje heslo jež jsem někde viděl na netu „ Dělej si co chceš, pokud to nikomu neškodí“ tedy ani sobě.  Bral bych víru jako kladnou věc.

Tímto si nahrávám dalšímu bodu sebedestrukce poznávacím systémem. Asi bych rozlišil sebedestrukce vědomá rozuměj cílená,  a nevědomá jako důsledek  špatně navrženého poznávacího systému . Cíleně se nechám zničit. Magií si rozšířím schopnosti překonat ochranné mechanismy držící nás při životě / pudy sebezáchovy/ .ano hezky řečeno .  Čily místo provazu mám v ruce nástroj pro psychikou vyvolanou , psychikou vykonanou sebevraždu  bez  přičinění svalů a jiné mechanické síly. Celkem originální způsob sebevraždy, vyvolávající další diskuse. Člověk může nesprávným použití něčeho zešílet a pak se v sebevraždě hledá lék. Jenže sebevražda je podle mě blbost . Takový mág jistě uznává nesmrtelnost duše – aristotelesto tomistické pojetí duše /duše je to co informuje, organizuje tělo,duše jako jediný nejpodstatnější tvar v lidském těle/ jako důsledek sebevraždy by byla asi tedy šílená duše bez těla.     Nechme extrémy.  Sebedestrukce nemusí znamenat jen sebevraždu. Ale jen cílené poškození vlastního zdraví, bez touhy zemřít.  Asi pak bude chudák lékař, dostane-li se mu takový člověk do rukou.Nebudu to dál rozvádět moje myšlenky. V praktikách magie může patřit také styk s bytostmi jiného světa, démony. Mág by se měl mýt před nimi na pozoru, neboť mohou být příčinnou sebedestrukce. podle  L. Tungli   František Bardon uvádí,“ že kdyby snad někdo byl tak opovážlivý, že bez dosažení patřičného stupně by evokoval některou z prainteligencí saturnské sféry,  přivodilo by mu to okamžitou fyzickou i astrální smrt. „ údajně hrozí i nebezpečí vyšinutí mysli /neznam vhodný termín , psychopatologie, disharmonie  ?/  Očividně však požitá bardonova mluva nevyznívá moc důvěryhodně a předurčuje řadit případné zájemce do kategorie vyšinuté mysli nebo fantazie.

Diskutabilní je ona definice magie je ovládnutí mocností a zákonu silou vůle. Mágovy  je dán do ruky mocný nástroj, se kterým umí dokonale zacházet. Proti tomu stojí karmické zákony o činu a jeho následku. zákon jest chápán jako udělám –li něco špatného, budu za to trpět avšak může se objevit jeho zvrácená interpretace. něco udělám a budu se mít dobře.   Bardon píše ve své knize “Brána k opravdovému zasvěcení“ v úvodu „vždy záleží na povahových vlastnostech jedince“ ve smyslu zneužití nástrojů a dovedností.   Důležitá asi bude příčina takového konání. Ale  to už bude věcí psychologie. Jedna z příčin sebedestrukce může být v nedokonalosti poznávacího systému. Nebo jeho nepochopením. Asi takhle.  Má-li být sytém úspěšný klade si povinnost adepta varovat a ochránit pře případným nebezpečím. /Crowley jak jsem pochopil se chrání před zlýma duchama nějakými rituály s pentagramem. Bardon dbá na přesné dodržení jeho pokynů, tj zvládnutí předchozích levelů/.  Ideální je, když výukový systém vytváří někdo řádně kvalifikovaný a je si vědom všech nebezpečí a není motivován pouze touhou zvěčnit se. Vim o jednom systému který měl  naučit adepta ovládnout  nějakou zvláštní sílu , asi zřejmě životní energii, libido za pomoci rozpažení a nějakého zvláštního dejchání . Jako pozorovatel jsem silně pochyboval o smyslu a účelnosti  tohoto snažení. Adept si toho však nevšímal a dál tvrdošíjně pokračoval v onom rituálu. Nevim jak cvičící vnitřně pozoroval nějakej posun, ale nejen já jsem pozoroval zvýšené podráždění, agresivitu, nerudnost v povaze cvičícího, jako nezanedbatelný vedlejší efekt. Pak s tímto cvičením diky bohu přestal a povaha se vrátila k normálu.

Definice.. Jinak bude vlastními slovy definovat magii ten, kdo jí prakticky provozuje a jinak ten, kdo jen přihlíží zvenčí. Mě teď lehce napadá krátká asi ne přesná „magie je umění ovládat a znát nadpřirozeno“  už jen pro mojí neschopnost představit si co to nadpřirozeno znamená. Bardon ve své bráně k opravdovému zasvěcení píše následující: „ Ve skutečnosti je magie svatou vědou. Je v pravém slova smyslu vědou všech věd, neboť učí znát a prakticky upotřebit veškeré univerzální zákony . Mezi magií a mystikou, případě jiným přiléhavým pojmem není vlastně rozdílu a tam, kde jde o pravé zasvěcení, bez ohledu na to, jaký název ten či onen světový názor pro to zvolil, je třeba postupovat na téže základně dle stejných univerzálních zákonů.“ Ještě jedna jeho definice z knihy Praxe magické evokace „Magie je věda, která učí praktickému vyžití všech sil, počínaje od nejnižších zákonů přírody, k nejvyšším zákonům ducha.“   Teď zkusím najít něco definujícího od Crowliho převzal jsem to z práce Jana Štastného o ceremoniální magii jež přiložim v příloze /jestli nezapomenu//již mam staženo dlouho a adresa nemusí existovat/  "vědu a umění způsobit změnu tak, aby nastala ve shodě s vůlí." ( Kniha Thothova, Brno 1994, str.55)

Příjímání magie  důležitá je interpretace definice

Strýc při jedné rozpravě hodnotil mága jako člověka máklého /rozuměj psychicky postiženého/. Jeden mistr/elektrikář/ pokládá za magii práci s elektrickými vysokofrekvenčními obvody./představa tajemna/ Většinou asi bude představa mága jako eskamotéra./ Copperfield/. jestli tě bude zajímat můj názor beru magii jako taková obohacení života netradičními vědomostmi a filozofií /asi spíš lepší napsat životní přesvědčení, trend/ , jsem ale připraven se těchto, řekněme vědomostí, iluzí a představ, bez lítosti zřeknou, při existenci  důvěryhodného důkazu pro diskreditaci mýh představ. Každopádně ve všem nevidím magii a spoustě nejasných jevů magii nepřisuzuji a nežiji dle hermetických představ.

                Zkoušel jsem se ptát lidí a chatu /lide.cz/co si myslí že je magie. Zvolil jsem formu veřejný otázky, kde jsem se ptal jsem na to, co si lidé představují pod slovem magie. Volil jsem formu veřejný otázky, nechtě se moc zamotávat do dlouhých diskusí, sic jsem si vědom omezení ve výběru respondentů na ty výřečnější a odvážnější..zaměřoval jsem na místnosti s velkým počtem účastníků. v místnostech věnovaných okultním záležitostem jsem dostal tyto mnou upravené hlášky: „Magie část života, ovládnutí sil přírody. pochopení zákonů přírody a jejich využití, znát kouzla. ovládnutí energetických vln.“  zde tedy lze najít lidi vesměs orientované. pak jsem se zaměřil na místnosti věnované normálnímu kecání.  Zde jsem svojí otázkou působil asi trochu nezvykle. Dostával jsem nechápavé odpovědi. Zřejmě jsem byl považován za nějakého úchyla /dávám vinu zvolené metodě mé otázky a nedivým se/    V místnosti pro 12 15 leté jsem dostal  jako odpověď  takovej efektní smajlík s vyplazeným jazykem. Pak jsem  přeci jenom sem tam dostal z jiných místností tyto odpovědi: „ kouzla okultismus, astrální cestování, aura, bylinky, astrologie, satanismus, kouzla čáry, mágy koření do polévky, duchovní něco / sakra já to po sobě nepřečtu/“ Co se týče věkové skladby tak jsem se ptal  většinou mladých lidí .  K otázce zájmu – podle mého názoru je o magii zájem. není to sice zájem většinoví / díky bohu to asi není módní záležitost/ ale  těch několik jedinců , co se mi pochlubilo se svými představami  za jeden večer, považuji za významný zájem. Ti ostatní co neodpověděli. Měli asi jiné starosti nebo se klaněly tvým argumentům popírající magii.   Možná by bylo zajímavý udělat nějakej důkladnější a přesnější průzkum než jsem dělal já už notně ospalej a nesoustředěnej.         

Asi rozlišíme ty co do magie trochu vidí a ti co o ní nic moc neslyšely. Jde o to, s čím se hledající setká  Na Internetu je spousta zdrojů a různých a konceptů. Může nás otrávit hromada čísel a písmen s názvem kabala. Můžeme se podivit nad tím jak někdo praktikuje Crowleyho rituály, postraší nás děsivost snad smyšlených příběhů lidí setkavši se s bytostmi jiné dimenze.  žasnout nad zamotaností starých grimoárů, jež však člověk brzo odloží a neporozumí,

Odvážnější praktikují zasvěcovací praktiky. Crowleyho nebo Bardona /knižně vydáno na netu asi není/jehož cvičení pro jeho náročnost brzo vzdává a cvičí jógu, meditační cvičení, dechový cvičení, studují dharmu  a další soustavy jiných autorů . nebo si hrají na čaroděje v klubu přátel  wicci.

                Stejně jak lidé magii přijímají tak ji i odmítají . Souvisí  to s tím, asi jaké má člověk informace. Co to magie je. proto jsem hledal nějaké ty definice.  Mezi lidmi jsou zažitý  určitý reakce na situace – archetypy a ty  budou mít asi velký vliv na lámání člověka k čemukoliv, v našem případě k magii . Napadá mi jedno varování jež jsem kdysi slyšel „ říkej něco v normální společnosti něco o duši, čekej že tě s té společnosti vyhodí s nálepkou psychicky chorého“     Lze zjistit kdy lidi magii přijmou a kdy popřou.  zajímaví jsou předpoklady pro adepta věnujícího se mystice  jak je uvedeno v někde na stránce seznamu věnující se psychologii  „ mystika a shizofrenie“  .  z předchozího varování vyvozuji, že nelze se divit proč někteří lidi nepřijímají jen magii ale i cokoliv jiného . 

                magie jako vládnoucí systém - nutnost  prostředí podporující masově magii.Je třeba si ujasnit chápaní magických praktik  pouze jako nástroj v něčích rukou.    Můžou to hypoteticky být nějaké Woo Doo kouzla ovlivňující  jednu osobu silou vůle druhé osoby. Jasný případ zneužívaní. Prý  nějaké takové podobné působení využívaly v SSSR k  ovlivňování šachistů. Pokud se ovlivňovaný špatně vyspal, tak to údajně i fungovalo Lze si domyslet další souvislosti v rozhodování o významnějších věcech. V nedávné minulosti se dle jednoho článku v novinách zbavil šéf jednoho oddělení na ministerstvu zbavil nepohodlných úředníků odůvodněním jejich posedlosti démonem.    Klademe si otázku zda šířit magii masově mezi lidi.    Staří mágové měli jasné odpovědí třeba tím že modra zašifrovali do svých textů tak aby jen zasvěcení z nich mohli číst. Podle Bardona to dělaly proto aby 1. byla zachována autorita 2. neochabovala moc nad davy lidí 3. aby se zabránilo jakémukoliv zneužití.  Co k tomu dodat. tyto vlastnosti by se daly ztotožnit s dobrým panovníkem /králem, monarchou/ovšem jen v případě jejich rovné platnosti.  Vrátím se k realitě.  Magií se dnes zabývá spousta lidí myslím si, že není problém dostupnost kvalitní literatury.  Možnost studia kdysi tak střežených tajemství se dostaly do rukou široké veřejnosti a s tím tedy i riziko eventuelního zneužití.  Nemáme však mezi lidmi rozšířeny jiné praktiky, umění, znalosti nemagického původu, jež by se daly nějak zneužít obrátit proti druhému člověku, skupině lidí.. Určitě by se na každém ne jen vědním oboru vždy něco našlo.  /Chemik  může omámit lidi, řemeslník si může nesmyslnou úpravou vymámit z lidí peníze. technika může způsobit druhotně psychickou újmu /závislost/, stejně tak i zaměstnavatel při pohledu dělníka na výplatní pásku, politik může svým konáním způsobit řadu  sebevražd…. /

Proti tomu stojí magie se svojí zdánlivou čistotou, jako způsob odtržení od reality, odreagování , zábava , možná jako na první pohled pravý klíč ke zvládnutí složitých životních situací .

magie vnímavému člověku umožňuje nést břemeno doby… když nebudeme zaměňovat svět vnitřní a vnější souhlasím. přidal bych  ještě když nebude zaměňovat svět svůj /osobní/ a svět cizí/kamarádovo/, ale to by měl vnímavý člověk včas postřehnout. Vnímání může být třeba i zastíněno fanatismem. Stavěl bych to jako další riziko.

                magie mi nadává to co chci, měl bych mít možnost odejít měly by být dostupné alternativy. magie nesplní mé očekávání.  Ono jde jestli adept sám ví to co chce. Přání se často vlivem dějů ve společnosti mění. Číňané to vyjádřili v přísloví „ Člověk dvakrát do stejné řeky nevstopí“  Ne vždy pozná člověk co je pro něj prospěšné. Myslim že v magii pokud je správně prováděna by nemělo hrozit, že by adept se nemohl odpoutat od magických praktik či touze jít dál. Ovšem je tu asi problém pokud bude chtít zapomenout nějaké ty znalosti a zkušenosti. Asi neexistuje na člověku volně dostupné tlačítko reset. Jedna představ, jež mi lidé sdělily na netu  na mou otázku co jest magie  byla magie= část života /nick Keft pokud se nepletu/ podle jiných zdrojů je hledání kamene mudrců celoživotní dílo při němž se mění i hledač samotný /alchimista/ .  Asi bude jiná situace je-li pod tlakem někoho jiného /sekty/ Teď mi třeba napadá motivace naučit se léčit abych moh vyléčit třeba svojí holku. Toto bych chápal taky jako brzdu pro odchod.  Jak vlastně chápat takovej odchod. Řemeslník přestane vykonávat svoje řemeslo, chápe to jako odchod, ačkoliv je ve svém řemesle třeba mistrem a nováčci se budou dál od něj učit. Zde se to chápat jako rezignovat na řemeslo jako zdroj příjmů /ekonomických/. Jak je to ale s magií . Magie jako takovou nelze asi chápat ve smyslu zdroje finančních příjmů jako spíš citových příjmů/ radosti, pocitu dobré věci, spokojenosti nad svou dokonalostí, pocitu vítězství, radost z boje, vědomí vyjímečnosti, duchovní růst,     /.  Takových příjmů, jež může dát přesvědčení a náboženství. Heretik pochybuje  přesvědčení upadá. . Nicméně má-li vytvořenu závislost na vypsaných pocitech magické praktiky provozuje dál až do té doby nenajde-li jinou alternativu činnosti  pro svoji individuelní osobnost. V tu chvíli podle mě pověsí magii na hřebík. Najde- li ve své nové činnosti sám sebe. stane se mu určitě smyslem života . Alternativy jsou jen třeba je najít  a magie se pak může stát třeba i takový prostředníkem co tyto alternativy poodhalí, podobné psycholog, terapeut, učitel, vychovatel.

                koho osloví magický systém. /docela bych chtěl o kterém určitém magické systému mluvíš/  Dal bych hodně na náhodu / sice lidi vedou diskuse zda existuje vůbec náhoda, nicméně pro mě je to pevný termín s významem obecné chápaným a reálně pro mě existující   /   Lze považovat za náhodu  k jakému systému přijdeš. Možná máš-li ve svém okolí pro magii agitující lidi, knihy, texty asi nelze považovat za náhodu nábýdnou-li ti svůj systém nicméně z tvého pohledu, pak můžeš považovat za náhodu výskyt agitátorů v  tvém okolí. druhá otázka však je – přijmeš li jejich zboží. vztáhnu opět k náhodě to zda-li mám v sobě ony kritické faktory//        Rizikové osobnostní faktory cílové skupiny jsou vyjímečnost, nejistota, ztráta smyslu a účelu, labilita, závislost. Poruchy potom střídání fází depresí a mánií, poruchy ze stresu a fobie, nutkavé poruchy, nihislismus, narcismus, poruchy sexuální preference, poruchy osobnosti (zvláště závislá) a bludy. //  ještě bych  přidal  zájem o tajemno, zvědavost a považoval bych to za nejméně rizikové.  Nelíbí se mi myšlenka učit silně patologicky nevyrovnané lidi nějakému byť kvalitnímu systému  a doufat že jen tímto systémem bez cizí dojdeme k záchraně.  Zpravidla budou tyto systémy navrženy pro zdravé normální jedince jež by měli vést k dokonalosti. Silné nevyrovnanosti můžou působit jako velká brzda a některé praktiky by jim mohli ublížit. Asi bych nedoporučoval samostudium pro tyto případy, zde je šance že i normální člověk ztratí svojí řekněme určitou individuelní harmonii, natož někdo kdo se tím trápí. Je tu otázka správného pochopení autora soustavy. Nebylo by na škodu spolupracovat také s psychologem. Ale myslim se těžko najde psycholog nakloněný pro magii. Ideální by bylo kdyby byl pod dohledem mistra – mága. Jenže jestli existují –li takový lidé pak o sobě nedávají moc vědět.  ještě jedna věc. je tu otázka jaký člověk sáhne po léčbě, terapii  formou magie. napadá mě 1. u toho kde vše ostatní selhalo a magie je pro něj poslední šance/ věří v úspěšnost léčitelů a dostane se k nějakému zasvěcovacímu systému./ 2. stydlivý člověk, introvert, člověk jež se bojí ztráty kreditu ve společnosti  přiznal by jí návštěvu u psychologa, psychiatra  . ze všeho by se dalo najít nějaké nebezpečí.   nicméně chce li se takový člověk nějak změnit k lepšímu, vyléčit nebylo by modrý ho od toho odrazovat myslí li si že magie je pro něho poslední záchrana. Ona  to třeba záchrana doopravdy je. I kdyby si vytvořil třeba jen bludy, je-li pak tento člověk ve svých bludech šťastnější a pokud svými projevy neohrožuje okolí, není proč mu jeho nádherný bludy brát. On pak stejně člověk zjistí, že je to nemožné. A kde pak potom vím jestli moje znalosti nejsou také bludy.   

léčitel X psychické jevy, ,návrat nemoci léčení příznaků, Ono je dost velká otázka proč lidé stále  chodí k léčiteli , znam lidi kteří jim věří ne – li každé slovo.  Ne že by to bylo špatně. Je tu názor. že léčitel svým lidským přístupem  dokáže víc než zaneprázdnění lékař se svojí exaktní vědou často i přístupem. , často je prý nemocná spíš ta psychická část člověka. Věřím že naši přední léčitelé jsou si vědomy svých možností a svojí pozici nezneužívají s lékaři spolupracují. Je trend  přisuzovat lékařům jejich absolutní právo na pravdu a správnost jejich léčby. Mílit se mohou obě skupiny. Z vlastní zkušenosti vím, že diagnostikovat závady techniky je často složité a obtížné stejně jako někdy i odstranění. Lékař je v situaci podstatně náročnější.  Tak se nelze divit když třeba na svůj problém u lékaře dostaneš někdy třeba jen léky proti bolesti ačkoliv člověk projde nesmírným počtem vyšetření.  Také otázka návratu nemoci se lékařům nevyhýbá. Lidé jsou pak závislí na lékařích stejně jako léčitelích. Je docela paradox, když nás chvilku po revoluci právě léčitelé poučovaly o tom, že je třeba léčit příčinu nikoliv důsledek nemoci. Zde můžou následovat další úvahy o aroganci jiných metod oficiálními vědeckými metodami. Ale nebudu to rozvíjet, každý si svůj názor musí utvořit sám.   každopádně souhlasím s odhalováním šarlatánů. Jenže to není zas tak důležité. Ono to lidé poznají sami kdo pomůže, či nějak umí působit. jde o to aby se ti co v sobě nějaké ti síly pozorují a při dobré vůli lečí, se dál vzdělávali, aby neubližovali sobě ani ostatním.

                magie jako věda  Ono je jedno jestli tomu říkáš věda nebo ne. Asi záleží  jen na tvém pohledu . Můžeš si říkat magie je jen taková zajímavá filozofie. Stejně tak si můžeš ťukat na čelo při bahaviorálním sledování prováděných rituálů . Z literatury lze zjistit co je náplň  empirických věd – sbírat, srovnávat, třídit, vysvětlovat.   

Adept si může sám získávat důkazy. Případnou absence důkazů může vysvětlit svojí nevyzrálostí. lze pak polemizovat co stačí jako důkaz. Přísný matematik asi nebude spokojen nikdy, zatímco třeba filozofovi stačí jen náznak. Zde bych se vrátil tomu léčitelství.  běžný člověk asi nebude patřit oněm povahám.  Běžný je klanění se materiálním hodnotám, čily mám nebo nemám. To co je mezi tim je blbost a ta se neřeší. Ve spojitosti s léčením lze říci důležitý je výsledek čily zdraví. A byla li cesta k tomu snazší, tím lip.     

Vědy jsou  formální /matematika, statistika, logika/ ;empirické ty se dělí na přírodní/ fyzikálně-chemické , biologické/,přírodně-společenské/ psychologie/, společenské humanitní ; empiricko- normativní /pedagogika, etika, estetika/  // převzato z Nakonečný –Psychologie//     Přemýšlím kam by se dala  zařadit magie. možná vedle psychologie. Záběr magie je však dost široký nelze ji asi omezit nějakou škatulkou.  Bardon aspoň ve své práci píše. „ Na naší planetě je magii nutno považovat za nejvyšší vědu vůbec. protože učí poznání jak metafyzických, tak i metapsychických zákonů na všech úrovních . Problém proč magie není uznávaná jako věda vidim v její v různorodosti, subjektivity, nejasnosti podání, stáří, obtížností zvládnutí. nezachytitelnosti vědeckými přístroji a přístupy. Možná je to jen vděčný téma pro psychologii.  Podle starých mágů je to prý i dobře. Těžko říct.  Oni ti mistři žili v jiné době, sic jejich argumenty by byli určitě stále aktuelní.

 věk adeptů  víceméně souhlasim s tímto článkem ačkoliv si nejsem jestli se musí nutně spojovat magický růst u dětí nutně s izolací před okolím, asi myslíš izolace v klášteře, kasárnách/jiný tip výcviku/.  Úlohu dospělého vidím ve výchově dítěte. Přičemž svědomitý vychovatel bude určitě uznávat za vhodné aby se jeho ratolest nestýkala s nějakými pochybnými spolky a partami. jistě se bude podílet nějakým způsobem také formování vzdělání díťete.  Jako vychovatel na to má plné právo. otázka výchovy je asi dost složitá. obtížná, a leckdy nevděčná.

 Hodně bych dal na dobrovolnou účast. nelze přikázat zajímej se o to,  pokud k tomu mám opor, násilím se situace nezmění. mám k něčemu silné apetence můžou mi zájem zakazovat a stejně se o to budu nějakým způsobem zajímat.  přemejšlim o svým vlastním vývoji, proč jsem se dal na elektrikáře , nevim jestli to bylo těma knihami, co koupil kdysi táta jež jsem si prohlížel ,nebo nad tou tajemností kdy neživá bedýnka začala hrát, či jestli za to je vinen můj děda se svými věčně rozbitými přístroji. napřed je člověk nadšený a pak lituje jaký si to neprozíravě vybral pitomí obor .Nicméně faktem zůstává, že jsem byl fascinován a trošku jsem se vrtal v elektrice ještě před tím než jsem uměl číst. Stejně tak třeba může vzniknout trvalí zájem o magii. S tím že zájem přetrvá a třebas i zkomplikuje problémy dospívání. Jestliže něco bude mít tak silné kořeny těžko člověk od toho odchází.  pak by asi měl mezeru v životě a stejně by se k tomu vrátil.  ještě k otázce věku si vzpomínám jednoho staříka, kterého občas pozoruji při cestě do práce. tento starý muž má v ruce jakousi virguli. Něco těžkého na provázku. roztáčí jí takovým nezvyklým způsobem. závaží opisuje vertikálně před tělem kružnici.  Nevim co tím zamýšlí. Možná se snaží v sobě vyvolat schopnosti proutkaře. Hledá vodu, podzemní štolu ?  . No má li takové ambice v městské zástavbě plné trubek, kanálů a kabelů nevim jestli uspěje.  Rozhodně, pominu - li způsob, se nebojí vkročit do světa esoterických jevů ve svém důchodovém věku. Asi bych se ho moh zeptat na podrobnosti, až ho zase uvidim, jestli ho ještě uvidim. Dle Jana Šťastného   soustavy doporučený věk moc neuvádí, a když už tak od 25 do 50 let. Někdo udává provádět některé rituály do 50 roku života.

 

K  následujícímu výčtu negativ a pozitiv nemam co dodat. Asi bych se opakoval. Pokládám za užitečný věnovat se této tématice. Asi by nebylo na škodu toto někde  zveřejnit na netu jako protipól k altruismu čtenářů 

Jako takový doporučení bych dodal nezavírat se před světem. své znalosti neomezovat jen na jediný systém. Přemýšlet,  srovnávat, nevázat se příliš silně na svojí víru. A svoje přesvědčení nikomu neeticky vnucovat. Vyzdvihnul bych zejména slova nehledat za každou akcí, činem  magii a magické praktiky

.  

 

 

zde máš mojí reakci na  tvoji úvahu . Omlouvám se  za  zpoždění. Pokládal jsem za nutné pročíst si pár článků týkající se magie na internetu. asi by nebylo na škodu uvézt čím jsem byl víceméně ovlivněn.

 

Milan Nakonečný –Základy psychologie    / několik uvodních kapitol/

ona levná knížka momentállně nedostupná / Někdo si jí půjčil/

František Bardon – Brána o opravdovému zasvěcení, Klíč k opravdové kabale, Praxe magické evokace /teoreticky/

 

pak internet

http://www.volny.cz/pombob/magie/ -- Jan Šťastný ZÁKLADNÍ PRVKY CEREMONIÁLNÍ MAGIE

http://www.fw.cz/benda/diplom01.html ---  Jan Benda mystika a schizofrenie

http://cybertempli.mysteria.cz/liber_o_intro.htm --> Aleister Crowley - Liber O

www.cody.eldar.cz

www.matrix-2001.cz

moje paměť, nálada, a další mě neznámé vlivy

 

Jestli to chceš někde přednášet nevim jestli tě posluchači kvůli délce vydrží poslouchat.  Bral jsme mojí reakci jako volné navázání mýh myšlenek případně doplnění. Nechtěl jsem aby to vypadalo jako snaha o lepší práci. Hodnotím tvojí úvahu jako výbornou a vysoce podnětnou.    

když jsem se ptal na internetu občas chtěli vědět lidi na jakou přednášku píšu reakci. Nevěděl jsem jestli by jsi souhlasil tak jsem tu tvojí přednášku lidem neposílal.  Můj názor je že by to stálo za zveřejnění.

                                                                                                                                                             v.merlin@seznam.cz

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Můj dojem

(pyr, 1. 6. 2008 11:35)

Mam dojem,ze autor nevi o cem pise-jakesi sebedestrukce atd-to jsou pojmy ktere se hodi spise do psychyatrie,spoluprace s psychologem atd-to snad neni mineno vazne!

co ???

(wikinka, 2. 5. 2008 13:35)

souhlasím plně s majkou !!!!

Trochu dlouhé...

(virlupus, 9. 4. 2007 3:24)

Nějak, jsem neměl tu odvahu dočíst do konce.
Však magie by měla být praktická věc a ne pouze spousta teorií, které jsou vyvratitelné...
Prožil jsem si spousty zkušeností a nevím, zda se dá souhlasit se starými spisy...

okultismus

(Majka, 23. 1. 2007 15:23)

co je tohle za výplod ? Lidská blbost nezná mezí, ani tehdy, je-li dotyčný špatným pisatelem.Viz hrubé chyby!!! A tohle s Okultismem nemá ale naprosto žádnou souvislost, to je výplod chorého mozku.